Jest jasność jest życzliwość. Czyli jak ogarniać konflikt w pracy?

Nawaliła komunikacja w pracy! Często to słyszysz lub mówisz? Zastanawiasz się czasem jakie błędy popełniasz, świadomie lub nie?

Dlaczego mimo racji, dobrych intencji konflikt eskaluje? Po kliku ostatnich szkoleniach mam pewne wnioski, które pomogą Ci zrozumieć mechanizmy wspomagające. Lub odwrotnie szkodzące relacjom w pracy.

Na początku należy zaznaczyć, że to jak się i po co się komunikujemy zależy od wielu czynników np. właśnie od tego czy robimy to w pracy,  w sferze prywatnej jak dom, rodzina, przyjaciel czy publicznej jak sklep czy poczta lub social media.

Komunikacja na każdej z powyższych płaszczyzn będzie się różniła doborem słów, tonem głosu, rodzajem przekonań, uprzedzeń, poziomem otwartości, szczerości, ufności.

W każdym z tych obszarów równie ważne jest stawianie granic, branie odpowiedzialności za słowa, gesty, konsekwencja, spójność, troska o siebie i rozmówcę, tzw. katalog odwagi i zaufanie.

Przed każdym szkoleniem z nową grupą uczestników badam problemy w danej organizacji, pytam na osobności o bóle, troski, potrzeby. Najczęściej można usłyszeć o braku konsekwencji w trzymaniu się raz ustalonych zasad, ocenianiu, braku szacunku dla czasu i przestrzeni osobistej, naruszaniu zasady: w czasie prywatnym nie pracuję, wszechobecne plotkowanie i jego skutki.

Zdarza się także tzw. wadliwy onboarding, innymi słowy nieumiejętne wprowadzanie i aklimatyzowanie nowego pracownika w firmie, co może powodować dyskomfort, brak troski, wsparcia, przychylności i otwartości zespołu. Mogłabym jeszcze długo wymienić ale chcę przez to powiedzieć, że jeśli zdarza się to u Ciebie w pracy, to nic nowego i nie jesteś w tym sam/a. Można by powiedzieć, że to też jest ok.

Zatem jeśli czyta to Twój szef to warto aby wiedział, że anonimowa diagnoza jest pierwszym etapem do zmian.

Oczywiście wszyscy ankietowani muszą mieć pewność, że nie zostanie to wykorzystane przeciwko nim. Badanu podlega także szefostwo, bo jak wiadomo kij ma dwa końce. Właśnie dlatego warto aby proces przeprowadził zaufany i kompetentny specjalista z zewnątrz.

Gdy już mamy wnioski możemy iść dalej czyli sukcesywnie od podstaw uczyć członków zespołu na czym polega skuteczne, profesjonalne i empatyczne komunikowanie i jak radzić sobie w sytuacjach konfliktowych, bo to że wystąpią jest pewne jak słońce.

Podczas szkoleń zawsze rozważamy wspólnie czy konflikt jest szkodliwy, jak rozwiązywać go wg reguły win-win, jak spowodować aby konflikt stał się pożyteczny dla zmian na lepsze. Rozmawiamy o  katalogu odwagi będącego  przewodnikiem podstawowych i najważniejszych narzędzi które możemy wykorzystywać do budowania zaufania wśród współpracowników i pogłębiania wiedzy.

Tym razem dziękuję za zaufanie Centrum Stomatologiczne Bartosz Jadczyk.

Warsztat otworzył, emocje, serca i umysły, a zasiana świadomość, że zawsze można wszystko załatwić w zgodzie ze sobą i otoczeniem to wielka motywacja także dla mnie. Dziękuję wszystkim uczestnikom za otwarcie i aktywność. Niesamowita energia!

Do zobaczenia niebawem.

Anna Rz.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *