Medyczny zespół marzeń, vol 1

Medyczny zespół marzeń, vol 1

Praca w szeroko pojętej służbie zdrowia wiąże się z przyjęciem na siebie olbrzymiej odpowiedzialności za zdrowie, życie pacjentów i podopiecznych. To jest jednak pół prawdy. Druga połowa to ciężar emocjonalny i fizyczny jaki na siebie biorą adepci studiów medycznych, pielęgniarskich. Niezwykle ważna jest świadomość tego i zapewnienie lekarzom,  pielęgniarkom, pracownikom administracji i opieki około medycznej systemowego wsparcia. Radzenie sobie z trudnymi emocjami nie tylko klientów/pacjentów ale swoimi jest kluczowe. Ważna jest więc wiedza o komunikacji intra i interpersonalnej, zespołowej.

O pracy zespołowej w branży medycznej pisałam tutaj 

Praca w sektorze medycznym wiąże bardzo ze specyficznym rodzajem budowania relacji. Dlaczego praca zespołowa jest tak ważna dla jakości pracy i usług? Jeśli docenisz unikalne zestawy umiejętności, punkty widzenia, wartości i przekonania kolegów z różnych dziedzin, dostrzeżesz korzyści jakie dobrze funkcjonujące zespoły opieki zdrowotnej wnoszą do opieki nad pacjentem. Niezbędna do tego jest identyfikacja efektywnych i nieefektywnych wzorców pracy zespołowej między profesjonalistami. To z kolei pozwoli wdrożyć najkorzystniejsze strategie włączania skutecznych umiejętności pracy zespołowej do istniejących programów nauczania.

Zgodnie z definicją zawartą w raporcie Instytutu Medycyny (IOM),  Health Professions Education: A Bridge to Quality (2003), zespół interdyscyplinarny.

składa się z członków różnych profesji i zawodów, posiadających zróżnicowaną i specjalistyczną wiedzę, umiejętności i metody. Międzyzawodowa praca zespołowa to współdziałanie między członkami zespołu interdyscyplinarnego w celu zapewnienia wysokiej jakości, zindywidualizowanej opieki nad pacjentami.

W idealnym modelu członkowie interdyscyplinarnego zespołu komunikują się skutecznie, empatycznie i pracują razem jako koledzy, aby zapewnić pacjentom wysokiej jakości, zindywidualizowaną opiekę. Druga strona medalu to dbałość o dobrostan wszyskich członków zespołu. Teraz jest moment na chwilę zastanowienia jak jest u Ciebie? Czy tak to działa? Praca zespołowa jest niezbędna w każdym środowisku, pracownicy służby zdrowia współpracują na wspólny cel, jakim jest zapewnienie opieki pacjentom/klientom.

Medyczny zespół- Jak powinna wyglądać praca zespołowa?

To partnerska współpraca i koordynowanie opieki, usługi z innymi pracownikami w zespole.

Konstruktywne i szczere przepracowywanie potknięć, zagrożeń, planów naprawczych, dobory strategii postępowania, bieżąca i permanentna wymiana informacji, świadome zarządzanie konfliktami i relacjami, współdecyzyjność, zwłaszcza w warunkach niepewności. Interdyscyplinarna praca zespołowa jest ważną częścią opieki zdrowotnej skoncentrowanej na pacjencie, ale i pracowniku.

Dobrze funkcjonujące zespoły opierają współpracę na skutecznej, wspierającej komunikacji między lekarzami, pielęgniarkami, farmaceutami, pracownikami socjalnymi, psychologami klinicznymi, asystentami medycznymi i pracownikami administracji, rejestracji, izb przyjęć itd.

Nauka i praktykowanie współpracy „międzyprofesjonalnej” jest postrzegana jako klucz do bezpiecznej, wysokiej jakości, dostępnej opieki zdrowotnej skierowanej na dobrostan pacjenta … i pracowników. Nawet najlepszy ale zmęczony emocjonalnie pracownik nie będzie efektywny, uważny i współpracujący. Dlatego tak ważne jest aby studenci zawodów medycznych mogli, a nawet musieli rozwijać kompetencje związane z interdyscyplinarną komunikacją zespołową i międzyzespołową w ramach procesu uczenia się.

Rozpoczynając karierę zawodową powinni być  wyposażeni  nie tylko w kwalifikacje zawodowe ale kompetencje miękkie takie jak empatia, asertywność, uważność.

Powinni być  gotowi do praktykowania efektywnej pracy zespołowej w momencie wejścia na rynek pracy. W swojej praktyce zawodowej powinni na stale wpisać w kalendarz szkolenia podnoszące, aktywujące, rozwijające komunikację intra i interpersonalną.

W pracy zespołowej ważną rolę pełnią liderzy opieki zespołowej, którzy obiektywnie cenią wkład wszystkich członków zespołu w zaspokajanie potrzeb pacjentów i społeczności. Wchodząc w interakcje z członkami zespołu, akceptując i adaptując potencjalny wkład, budują wsparcie dla wspólnej pracy poprzez zrozumienie dynamiki i różnorodności zespołu. Zachęcają, inspirują i motywują do dzielenia się wiedzą specjalistyczną i w pewnym sensie rezygnują z autonomii zawodowej, aby ściśle współpracować z innymi, w tym pacjentami.

Wspólna odpowiedzialność, wspólne rozwiązywanie problemów i wspólne decyzje to podstawowe ale często niedoceniane elementy pracy zespołowej.

Uwaga! Należy pamiętać, że różnorodność obszarów specjalizacji i umiejętności zawodowych, kompetencji, stylów komunikacyjnych, zależności zawodowych może stanowić potencjalne źródło konfliktów dotyczących przywództwa. Dlatego tak istotna jest uważność i umiejętność zarządzania konfliktami ze skutkiem win-win. Tu nie może być przegranych.

Do zobaczenia na szkoleniach!

ARz


Medyczny zespół marzeń, vol 1
Jeśli masz zapytania, wątpliwości lub chcesz umówić się na konsultację napisz do mnie na adres email: tm@annarzewuska
Znajdziesz mnie także na:
Zmiana nie zrobi się sama.
Będę w tym z Tobą!

Szkolenie: PROFESJONALNA OBSŁUGA PACJENTA

zespoły medyczne, kliniki, szpitale, przychodnie publiczne i prywatne

Komunikacja wspierająca pozytywne i profesjonalne relacje w zespole terapeutycznym lekarz – pielęgniarka – recepcja. Empatyczna komunikacja medyk – klient/ pacjent. Empatyczna i asertywna komunikacja recepcja/ rejestracja – klient/ pacjent.

Zapytaj o szczegóły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *