Medyczny zespół marzeń, vol 3 / Lekarze vs sztuczna inteligencja

Okazuje się, że przedstawiciele służby zdrowia, a m.in lekarze mogą się od sztucznej inteligencji uczyć… udzielania empatycznego feedbacku, w odpowiedzi na zadane przez pacjentów pytania.

Zespół naukowców, który pracował pod kierunkiem Johna W. Ayersa z Qualcomm Institute przy University of California w San Diego (USA), doszedł do zaskakujących wniosków. Na łamach periodyku „JAMA Internal Medicine” opublikowano niedawno wnioski z tych badań. Naukowcy porównali pisemne odpowiedzi lekarzy na zapytania pacjentów z tymi udzielanymi przez ChatGPT. Odpowiedzi były oceniane przez panel ekspertów, profesjonalistów w zakresie służby zdrowia. Okazało się, że na prawie 200 przypadków w 79 proc. preferowali odpowiedzi, których udzielał ChatGPT. Uznali je za jakościowo lepsze i bardziej empatyczne. Analizie poddano wpisy pacjentów i lekarzy na portalach medycznych, m.in. na amerykańskim portalu AskDocs. Następnie te same pytania zadali sztucznej inteligencji. Warto dodać, że eksperci, którzy oceniali posty, nie wiedzieli, które z nich napisali lekarze, a które wygenerował ChatGPT. 

Czy jest to zła informacja? I tak i nie. Zła bo jeśli nie jest dobrze z tą empatią w służbie zdrowia to mamy dużo do zrobienia, dobra bo w ogóle wiemy gdzie leży problem. W umiejętnym budowaniu komunikatów.

Badania wskazują, że pacjenci uważają empatię za podstawowy składnik wszystkich relacji terapeutycznych i kluczowy czynnik w definiowaniu przez nich jakości opieki.

Empatia słowo klucz

Anglosaski termin „empathy” (empatia) sto lat temu ukuł Edward Titchener, twórca psychologii strukturalnej. Słowo pochodzi od klasycznej greckiej „empatheia”, co oznacza „namiętność lub fizyczne uczucie”. Termin został zaadaptowany do niemieckiego („Einfühlung”) Hermanna Lotze i Roberta Vischera, a ostatecznie przez Titchenera przetłumaczony na język angielski. Także prekursor psychologii humanistycznej,  Carl Rogers mówił o empatii w 1961 roku w swojej książce: On Becoming a Person: a Therapist’s View of Psychotherapy. Od tego czasu różni autorzy pisali o empatii w kontekście psychoterapii oraz o jej funkcjonalności w komunikacji pacjent – lekarz.

Badania neuronaukowe ostatnich dziesięcioleci osiągnęły znaczący postęp w ustalaniu neurobiologicznych podstaw empatii, po odkryciu systemu neuronów lustrzanych (MNS). Wyniki badań nad neuronami lustrzanymi wprowadzają „miękką” koncepcję empatii do „twardej” nauki, co otwiera nową, wymagającą dziedzinę badań o potencjalnie ważnych implikacjach klinicznych. Mimo, że te badania nie dostarczają jeszcze twardych informacji na temat bezpośredniego wpływu empatii na opiekę kliniczną intuicyjnie czujemy, że kompetencja empatii może mieć znaczenie w procesie leczenia. Z pewnością możemy zauważyć, że „miękkie” umiejętności, takie jak empatia, mają wpływ na zadowolenie pacjenta, przestrzeganie zaleceń, zmniejszenie lęku i stresu, lepszą diagnostykę i wyniki oraz umożliwienie pacjentowi. Lekarze i pracownicy medyczni innych szczebli powinni być tego bardziej świadomi.

Kompetencje w branży medycznej (i nie tylko) możemy podzielić na:

  • umiejętność empatii – podejście, dzięki któremu możesz dotrzeć do  wewnętrznego świat pacjenta i uzyskać od niego jak najwięcej informacji, jednocześnie rozpoznając problem pacjenta.
  • umiejętność komunikacji –  niezbędna do sprawdzania, wyjaśniania, wspierania, rozumienia, rekonstrukcji i refleksji nad postrzeganiem myśli, uczuć i reakcji pacjenta.
  • umiejętność budowania relacji z pacjentem, opartej na wzajemnym zaufaniu, tylko wtedy dotrzesz do sedna problemu

Każde zachowanie ma część poznawczą i afektywną. Część poznawcza obejmuje umiejętności werbalne i/lub niewerbalne. Część afektywna obejmuje rozpoznanie stanu emocjonalnego lub sytuacji pacjenta, wzruszenia oraz rozpoznanie poczucia identyfikacji z kimś, kto cierpi z powodu gniewu, żalu i rozczarowania. Po tym rozpoznaniu lekarz zastanawia się i komunikuje pacjentowi swoje zrozumienie. Dobrą informacją jest to, że wszystkiego powyższego można się nauczyć.

Jak to się ma do praktyki

Ano właśnie tak jak opisali to badacze sztucznej inteligencji. Na dziś AI – lekarze wynik 1-0. Empatia powinna być postrzegana zarówno przez pacjentów, jak i przez lekarzy, jako podstawa dobrej komunikacji pacjent – lekarz. Mimo tych opinii widać spadek zainteresowania dobrą komunikacją.  Zapewne ma to swoje uzasadnienie.  W niedalekiej przyszłości wyzwaniem jest zwrócenie uwagi decydentów i ubezpieczycieli zdrowotnych na kompetencje miękkie.

źródła:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov,

https://www.wsj.com/articles/dr-chatgpt-physicians-are-sending-patients-advice-using-ai-945cf60b?mod=Searchresults_pos2&page=1

Empatycznego dnia!

ARz

Szkolenie: PROFESJONALNA OBSŁUGA PACJENTA

zespoły medyczne, kliniki, szpitale, przychodnie publiczne i prywatne

Komunikacja wspierająca pozytywne i profesjonalne relacje w zespole terapeutycznym lekarz – pielęgniarka – recepcja. Empatyczna komunikacja medyk – klient/ pacjent. Empatyczna i asertywna komunikacja recepcja/ rejestracja – klient/ pacjent.

Zapytaj o szczegóły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *